Zvýšená hladina cholesterolu

Sdílejte na Facebook

Proč je tak důležité hlídat si hladinu cholesterolu?

Zvýšená hladina cholesterolu v krvi nebolí. Přesto nás může zabít. Příznaky totiž bohužel pocítíme až ve chvíli, kdy dojde k rozvoji aterosklerózy a ucpávání cév.

Pak se objeví například infarkt myokardu, cévní mozková příhoda, ucpání cév dolních končetin anebo další onemocnění oběhové soustavy.

Hladinu cholesterolu bychom si proto měli nechat preventivně změřit. A pokud je vysoká, lékař nám předepíše léky. Svůj cholesterol ale můžeme snížit i sami svým životním stylem.

„Hodný“, nebo „zlý“ cholesterol?

Na druhou stranu je cholesterol pro tělo životně důležitý. Je součástí všech buněk, základní stavební jednotkou nervů a mozkových buněk a je nutný pro tvorbu hormonů.

Navíc lékaři rozlišují „hodný“ cholesterol (HDL) a zlý cholesterol (LDL). HDL cholesterol má ochrannou funkci, protože nadbytečný cholesterol odvádí zpět do jater, kde je metabolizován.

Oproti tomu LDL cholesterol se usazuje v cévních stěnách v aterosklerotických plátech a cévy pak ztrácejí pružnost, zužují se a může dojít i k jejich ucpání.

Jaké jsou optimální „zdravé“ hodnoty cholesterolu?

Optimální hodnota celkového cholesterolu v krvi by u dospělého člověka neměla přesáhnout 5,2 mmol/l. Za zvýšenou hladinu se považuje hodnota od 5,2 do 6,2, nad 6,2 mmol/l jsou to už hodnoty rizikové.

Zlý LDL cholesterol by pak neměl převyšovat 3 mmol/l a hodný HDL cholesterol by naopak neměl být nižší než 1,6 mmol/l. U kardiaků a lidí s dalšími chorobami a rizikovými faktory musí být tyto hodnoty až o polovinu nižší.

Podle nejnovějších poznatků ale není až tak důležitá celková hladina cholesterolu v krvi, ale poměr HDL k LDL. Ten by neměl být menší než 1 : 3, ideálně 1,5 : 3.

Cholesterol - Fáze od zdravé do zúžené cévy

Příčiny zvýšeného cholesterolu

Za zvýšený cholesterol většinou může náš nezdravý životní styl.

Nevhodná strava, nadváha, dědičné předpoklady, kouření, hodně alkoholu, nedostatek pohybu nebo cukrovka.

Může za to zánět?

Zvýšený krevní cholesterol je ale alespoň zčásti způsoben i zvýšenou zánětlivostí v organismu. Co ji způsobuje?

V dnešní době jíme příliš vysoce technologicky upravovaných rostlinných tuků včetně transtuků. Velmi nebezpečná jsou smažená jídla připravovaná na přepálených tucích.

Podceňovaná je i přemíra jednoduchých cukrů. Nejen ze sladkostí, ale hlavně z limonád a slazených nápojů, a to i ze zdánlivě přírodních ovocných džusů. Tam všude se přidává vysoce koncentrovaný fruktózový kukuřičný sirup (HFCS), který je pro nás dokonce škodlivější než obyčejný řepný cukr.

K rozvoji prozánětlivého stavu přispívá ale i náš sedavý způsob života, kouření a nadbytek stresu.

?

Víte, že

70% lidí má zvýšený cholesterol?

40% populace netuší, jak vysoký cholesterol má?

Jak můžete sami snížit svou hladinu cholesterolu?

Příznivý vliv na cholesterol a kardiovaskulární systém má v podstatě středomořská strava. Je pestrá, obsahuje hodně zeleniny a ovoce, luštěnin, olivového oleje a ryb.
Postupně je dobré vyloučit tučné maso a uzeniny.

Dopřejte si také každodenní pohyb i dostatek odpočinku a spánku. Snažte se vyhnout dlouhodobému stresu.

Dopřejte si „dobré“ tuky

Naše strava by měla být založená na zdravých potravinách s převahou rostlinných zdrojů, a to včetně tuků. Vhodný je například olivový olej, ořechy a oleje z nich anebo třeba tučné avokádo.

""Tam všude najdete omega-3 mastné kyseliny, které snižují vysoký cholesterol a působí na cévy protizánětlivě. Tím bojují proti ateroskleróze a kardiovaskulárním chorobám.

Omega-3 mastné kyseliny najdete také v tučných mořských rybách, které bychom měli jíst dvakrát týdně.

Přidejte vlákninu a zeleninu

""Hladinu cholesterolu v organismu snižují také potraviny s vlákninou. Obsahuje ji většina zeleniny a ovoce, celozrnné obiloviny, ovesné vločky, luštěniny, pšeničné otruby nebo třeba psyllium.

Na co si dát pozor

  1. Zajímejte se i o potraviny, které cholesterol zvyšují a přispívají i ke vzniku zánětlivého stavu. Většinou to jsou průmyslově upravované potraviny.
  2. Vyhýbejte se transmastným tukům. Ty jsou v margarínech, v předsmažených hranolcích, polevách, náplních sušenek, koblihách, v chipsech anebo popkornu.
  3. Nedávejte si smažená jídla v restauracích, kde hrozí příprava na přepálených tucích.
  4. Vyhýbejte se tučným masům a uzeninám.
  5. Omezte limonády a další výrobky s kukuřičným sirupem (HFCS) – ve složení je často uváděn jako glukózofruktózový sirup.
  6. Vyhýbejte se sladkému pečivu, ve kterém najdete jak transmastné kyseliny, tak jednoduché cukry. 

Hýbejte se, choďte každý den

""Hladinu cholesterolu ovlivňuje také přiměřený každodenní pohyb. Měli bychom zvládnout asi 10 000 kroků denně, což je asi 4–5 kilometrů. Pravidelná chůze přispívá k lepší fyzické kondici, a tedy i k lepšímu stavu kardiovaskulárního systému.

Související témata Stravování a cholesterol